Drottningkaka

Efter jobbet, jag är sugen på nånting söt och gott.
Jag försöker att leta nån bra recept.
Jag hittar en recept från http://www.alltommat.se/recept/drottningkaka-17622/ 
det blir drottningkaka idag, jag har bär i frysen, så tycker jag passar bra om jag ska baka den.

Nu väntar jag på kakan i ugnen.

Min kaka är gott, den här gång till M tar mig på jobbet.
Jag försöker ta kort men det blir inte så bra på kort, men smaka jättegott ändå

Ingredienser
2 st ägg
3 dl socker
2 msk potatismjöl
0,75 dl vatten, kokande
0,75 dl mjölk, kall
200 g smör, smält
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
250 g bär, färska eller frysta, t.ex blåbär, hallon

Till servering:

  vispad grädde, flagad choklad och färska bär



Tillagning

Vattnet kokas upp innan det blandas i kaksmeten tillsammans med smör och mjölk för att kakan ska bli extra saftig.
1 Sätt ungen på 200 grader.
2 Vispa ägg och socker poröst och tillsätt potatismjölet.
3 Smält smöret och koka upp vattnet var för sig. Rör först ner smöret, därefter vattnet och slutligen den kalla mjölken i äggsmeten under ständig vispning. Vispa smeten slät.
4 Blanda vaniljsocker, bakpulver och vetemjöl och sikta ner i smeten under omrörning. Rör smeten slät och jämn. 
5 Häll smeten i en smörad och bröad form i storleken 36x26 centimeter. Strö bären över smeten. Grädda kakan i ugn i cirka 30 minuter. 
6 Skär kakan i bitar och servera med vispad grädde, flagad choklad och färska bär på toppen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0