En glad ensam söndag med Citronpaj med lime.

    M är på jobbet, jag är hemma ensam.
Efter min frukost, sitter jag framför datorn nästan hela dan, titar på Thai tv series, vad roligt!
Jag kännes att jag är less på Thai tv nu, måste hitta nånting att göra.

Jag bakar igen idag, det blir citronpaj som min älskling tycker om.
Kl. 19.30 ska komma min kompis att lämna sin hund till M. så han kan sköta om när de åker till Thailand.
Så jag tänker ska bjuda de paj + kaffe
Jag är nöjd på min paj, jag har redan smakat liten grane.Det är supergottt!!!

Här är recept.

Ingredienser:

Pajskal:

Fyllning:

Garnering:

Servering:

Gör så här:

Gör pajskalet. Låt smöret/margarinet bli rumsvarmt. Rör ihop smör/margarin, socker och mjöl till en grynig massa, gärna med elvisp. Tillsätt äggulan eller vattnet och arbeta ihop till en deg.

Tryck ut degen i en pajform ca 24 cm i diameter. Ställ in i kylen ca 30 minuter eller frysen ca 10 minuter. 

Gör fyllningen: Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner vetemjöl, vaniljsocker och grädden (som ej behöver vispas). Riv skalet på lime och citron och pressa ur saften. Tillsätt saft och skal till smeten och rör till en jämn smet. Häll smeten i pajskalet. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 30 minuter. 

Låt pajen svalna. Sikta över florsocker och skiva lime och garnera med. Servera pajen lite ljummen eller kall med vispad grädde.Pajen kan förvaras färdiggräddad i kylskåp två dagar innan servering


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0